سه شنبه , اسفند ۲۹ ۱۴۰۲
خانه / ویدئو ها / بوداپست در یک نگاه تایم لپس بوداپست

بوداپست در یک نگاه تایم لپس بوداپست

بوداپست در یک نگاه تایم لپس بوداپستReviewed by رحمتی on Feb 22Rating: ۵.۰بوداپست در یک نگاه تایم لپس بوداپستبوداپـِست پایتخت کشور مجارستان و بزرگترین شهر این کشور است. این شهر بعلاوه مرکز فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و صنعتی مجارستان نیز می‌باشد. بوداپست از دو بخش بودا و پست تشکیل شده که اولی در کرانهٔ باختری (سمت راست) رود دانوب و دومی در سمت خاوری این رود واقع شده‌اند. جمعیت بوداپست در سال ۲۰۱۷ برابر با ۱٬۷۲۱٬۵۵۶ نفر بوده است.

بوداپست در یک نگاه – تایم لپس بوداپست

بوداپـِست پایتخت کشور مجارستان و بزرگترین شهر این کشور است. این شهر بعلاوه مرکز فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و صنعتی مجارستان نیز می‌باشد. بوداپست از دو بخش بودا و پست تشکیل شده که اولی در کرانهٔ باختری (سمت راست) رود دانوب و دومی در سمت خاوری این رود واقع شده‌اند. جمعیت بوداپست در سال ۲۰۱۷ برابر با ۱٬۷۲۱٬۵۵۶ نفر بوده است. مساحت شهر حدود ۵۲۵ کیلومتر مربع است و یک واحد مستقل در تقسیمات کشوری مجارستان است.

مساحت :  ۹۳٫۰۳۰ کیلومتر مربع

جمعیت : ۹,۰۶۵,۰۳۴ نفر(بصورت تقریبی)

پایتخت : بوداپست

زبان : مجاری

دین : مسیحی

پایتخت : بوداپست

زبان رسمی : مجاری (۹۷%) ، آلمانی (۲%)، اسلوواکی (۱%)

نوع حکومت : جمهوری

مذهب : کاتولیک رومی (۵۶%)، کالونی و لوتری (۲۲%)

واحد پول : فورینت(Forint)

عضویت :  سازمان ملل متحد، کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا، شورای اروپا

شهرهای عمده : دبرتسن, میشکولس, سگد, پچ, جار, نیرگی هازا, سگشفهروار, کچکمت

امید طول عمر :  ۷۳ سال

رشد سالانه جمعیت :   ۰٫۲۵-

نژاد : هون

خط ساحلی :  خط ساحلی ندارد

مختصات جغرافیایی :  ۴۷ درجه شمالی و ۲۰ درجه شرقی

حکومت :  مجمع ملی ۳۸۶ نفره برای دوره ای پنج ساله با رای تمامی افراد بالغ انتخاب می گردد. این مجمع متشکل است از ۵۸ نفر که از فهرست ملی تحت نظام تعیین تعداد نمایندگان به نسبت جمعیت هر منطقه انتخاب می شوند. ۱۵۲ نفر که بر اساس استان و ۱۷۶ نفر از حوزه های انتخاباتی تک نماینده ای انتخاب می گردند. رئیس جمهور – که از سوی مجمع انتخاب می احزابüشود- کابینه و نخست وزیر را از حزب اکثریت در مجمع ملی انتصاب می کند.  سیاسی مهم عبارتند از: • سرای دموکراتیک (میانه رو با تمایل به راست) • اتحاد دموکراتهای آزاد (لیبرال) • حزب سوسیالیست (حزب کمونیست سابق) • حزب خرده مالکین • حزب دموکرات مسیحی خلق

آموزش :  میزان باسوادی: تقریباً ۱۰۰% سنین تحصیل اجباری: ۶ تا ۱۴ سال تعداد دانشگاه: ۱۹ دانشگاه به علاوه ۶ موسسه همطراز با دانشگاه

دفاع :  کل نیروهای مسلح: ۸۶٫۵۰۰ (تخمین ۱۹۹۱) خدمت سربازی: ۱۲ ماه (با انتخاب برای خدمت غیر سربازی برای مخالفان جنگ)

جغرافیا :  مجارستان در غرب رود دانوب متشکل است از زمینهای پست پر فراز و نشیب که در شمال شرق، ارتفاعات پوشیده از جنگلهای انبوه می باشد. در جنوب شرق جلگه مسطح و بسیار وسیعی  بلندترین نقطه: قله ککش،ü رودهای مهم: دانوب (دونا)، تیسا، دراوا. üقرار دارد.   آب و هوا: آب و هوا، با تابستانهای خشک طولانی و بسیار گرم و زمستانهایü۱۰۱۵ متر سرد، متنوع است.

اقتصاد :  نزدیک به یک پنجم نیروی کار در بخش کشاورزی و دامداری اشتغال دارد. محصولات مهم شامل غلات (ذرت، گندم، جو) چغندر قند، میوه و انگور برای شراب است. مجارستان با وجود ذخایر سرشار زغال سنگ، بیش از نیمی از مایحتاج انرژی خود را وارد می کند. صنایع فولاد، کود شیمیایی، داروسازی، ماشین آلات و وسایل نقلیه دارای اهمیت است. از اوایل دهه ۱۹۸۰، فعالیت بازرگانی خصوصی و سرمایه گذاری خارجی تشویق شده است و بین سالهای ۱۹۸۹ و ۱۹۹۱ بیشتر بنگاههای بزرگ دولتی به بخش خصوصی واگذار شدند.

مجارستان کشوری دموکراتیک با حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت یکی از زیباترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که در قلب اروپای مرکزی واقع شده و دارای جاذبه های توریستی میباشد .

بوداپست در یک نگاه

همسایگان مجارستان در شمال، چکسلواکی- در شرق، رومانی و اوکراین- در غرب، اتریش و اسلوونی- و در جنوب، کراوسی و صربستان می باشند. دشتهای حاصلخیز مجارستان توسط رود دانوب آبیاری می شوند.

مجارستان زمستانهای نسبتا سردی داشته و تابستانها، درجه حرارت دشتهای مرکزی، افزایش شدیدی دارد. معادن بوکسیت بسیار غنی در این کشور، شناسایی شده و به بهربرداری رسیده است. نیمی از صادرات مجارستان را ماشین آلات کشاورزی ، ابزار مهندسی و غلات و ماشینهای صنعتی تشکیل می دهند

در حال حاضر تحصیل در کشور مجارستان ایده آل دانشجویان خارجی میباشد زیرا زبان تدریس در این کشور انگلیسی بوده و مدارک دانشگاههای این کشور با توجه به قدمت دانشگاههای آن در تمامی کشورهای جهان معتبر می باشد و همچنین هزینه های زندگی ۴۰% الی ۵۰% ارزانتر از اروپای غربی است. بوداپست پایتخت کشور مجارستان یکی از زیباترین شهرهای اروپا بوده که رود دانوب در این شهر مناظر بسیار زیبایی را ایجاد نموده است.

آب وهوای مجارستان شبیه به آب وهوای غرب ایران و درتابستان بسیار معتدل و زمستان نسبتا سرد به نحوی که ۱۰ درجه زیرصفر هم میرسد. آب و هوای مجارستان بسیار عالی و هوای شهر بسیار پاک است زیرا تعداد اتومبیل در حال حرکت یا مورد استفاده عموم در سطح شهر بوداپست بسیار کم میباشد . بعلت امکانات حمل و نقل شهری بسیار خوب در شهر بوداپست آلودگی هوا در سطح صفر میباشد. این کشور به خاطر بارندگی مناسب دارای باغات و جنگلهای بسیار متنوعی است و تقریبا نیمی از میوه اروپا در این کشور تولید می شود.

 

خرید کتاب آموزش زبان مجاری به فارسی

در واتساپ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای شروع مکالمه بر روی "مدیر فروش" کلیک کنید.
معمولاً در عرض  چند دقیقه پاسخ می دهیم