سه شنبه , اسفند ۲۹ ۱۴۰۲
خانه / تحصيلات‌ در کشور مجارستان / دوره تحصیلی در مجارستان

دوره تحصیلی در مجارستان

دوره تحصیلی در مجارستانReviewed by رضایی on Feb 26Rating: ۵.۰دوره تحصیلی در مجارستان تحصیل در مجارستان تحصیلات‌ در کشور مجارستان تحصیلات دانشگاهی در مجارستاندوره تحصیلی در مجارستان تحصیل در مجارستان تحصیلات‌ در کشور مجارستان تحصیلات‌ در مجارستان تحصیلات دانشگاهی در مجارستان تحصیلات‌ پیش‌ دانشگاهی‌ در مجارستان دوره های تحصیلی در مجارستان نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشگاه های مجارستان

تحصیل پیش‌ دانشگاهی‌ در مجارستان

‌ تحصیل در مجارستان – در کشور مجارستان، تحصیلات کودکان از دوره پیش دبستانی آغاز می شود. دوره پیش دبستانی پذیرای کودکان بین سه تا هفت سال است و سال آخر آن ( Ovoda ) برای تمام کودکان اجباری می باشد. بطور متوسط، کودکان مجاری کمی بیش از سه سال را در این مقطع می گذرانند که این میزان، بالاترین نسبت مشارکت کودکان در مقطع پیش دبستانی در میان کشورهای اروپایی است.

پس از آن، مقطع ابتدایی ( Altalanos iskola ) آغاز می شود که شامل دو دوره است: مقطع ابتدایی سطح اول چهار سال به طول می انجامد و سپس دانش آموزان وارد مقطع ابتدایی سطح دوم می شوند که عمدتاً یک دوره چهار ساله است؛ اما در برخی دبستان ها سطح دوم می تواند شامل دوره های دو تا سه ساله نیز باشد.

پس از مقطع ابتدایی، دانش آموزان وارد مقطع دبیرستان ( Gimnazium ) می شوند. این مقطع در نظام آموزشی مجارستان از تنوع چشمگیری برخوردار است و می تواند شامل دوره های چهار، پنج، شش و هشت ساله شود. بسته به نوع دوره، دانش آموزان از سن ده، دوازده یا چهارده سالگی وارد دبیرستان شده و تا هجده و نوزده سالگی در این مقطع ادامه تحصیل می دهند. این مقطع علاوه بر دبیرستان ها، شامل مدارس متوسطه فنی حرفه ای ( Szakkozepiskola ) با طول دوره چهار ساله، و هنرستان های فنی حرفه ای ( Szakiskola ) با طول دوره دو تا چهار ساله نیز می باشد که تنوع گوناگونی داشته و پذیرای دانش آموزان چهارده تا بیست ساله است. برخی از این هنرستان ها و مدارس فنی حرفه ای، صرفاً ویژه دانش آموزانی هستند که توانایی تکمیل مقاطع پایین تر را نداشته و یا با مشکلات خاصی در برخی دروس پایه (نظیر خواندن، نوشتن یا حساب) مواجه بوده اند.

پس از اتمام دبیرستان یا هنرستان ها و مدارس فنی حرفه ای، به دانش آموزان مدرک دیپلم متوسطه ( Erettsegi Bizanyitvany ) اعطا می شود. بطور کلی، تحصیلات در کشور مجارستان تا سن هجده سالگی اجباری است.

 تحصیلات دانشگاهی در مجارستان

داشتن مدرک دیپلم متوسطه (Erettsegi Bizanyitvany) جهت ورود به موسسات آموزش عالی الزامی است. پذیرش دانشجو در کشور مجارستان تا حد زیادی تحت تاثیر نیازهای مراکز آموزشی، پژوهشی و شرکت های تحقیقاتی است. پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به سه طریق انجام می پذیرد:

  • بررسی امتیازات کسب شده در دوره متوسطه؛
  • بررسی امتیازات کسب شده در آزمون ورودی دانشگاه ها؛
  • بررسی امتیازات کسب شده در دوره متوسطه و نیز نمره آزمون ورودی دانشگاه ها.

دانش آموزانی که در رقابت های علمی ملی رتبه ممتاز را بدست آورده باشند ارجح بوده و بطور نسبی یا کامل از آزمون ورودی دانشگاه ها معاف می شوند. وزارت آموزش مجارستان در تلاش است تا با راه اندازی سیستم کنکور سراسری، شرایط یکسانی را برای داوطلبان ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این کشور فراهم نماید.

نظام آموزش عالی مجارستان

نظام آموزش عالی مجارستان سنتی در کشور مجارستان، نظامی دوگانه بر پایه تحصیلات در کالج ( Foiskola ) یا دانشگاه ( Egyetem ) است. تحصیلات عالی در سطح کالج یک الی دو سال به طول  می انجامد و بمنظور آمادگی ورود به دانشگاه است. تحصیلات در سطح دانشگاه چهار الی شش سال طول می کشد.

موسسات آموزش عالی همچنین مجاز به راه اندازی دوره های دو ساله آموزش عالی فنی حرفه ای ( Accredited Higher Vocational Training –Felsofoku szakkepesites ) می باشند. این دوره ها عمدتاً توسط کالج ها و در اکثر موارد، با همکاری مدارس متوسطه فنی حرفه ای برگزار می شوند و بیشتر شامل دروس عملی هستند. دوره آموزش عالی فنی حرفه ای منتهی به اعطای درجه نمی شود و به دانش آموختگان فقط گواهی اتمام دوره حرفه ای اعطا می شود.

دانش آموختگان  دانشگاه ها می توانند در مقطع فوق لیسانس ادامه تحصیل دهند که با انجام یک کار پژوهشی همراه است. این مقطع بین یک تا سه سال به طول می انجامد.

تحصیل در مقطع دکترا نیازمند داشتن مدرک کارشناسی ارشد بوده و حداقل سه سال به طول می انجامد.

دوره تربیت معلم در نظام آموزشی سنتی و جدید مجارستان

دوره تربیت معلم در نظام آموزشی سنتی مجارستان، به مقطع آموزشی مورد نظر داوطلب بستگی دارد. معلمین دوره پیش دبستانی و ابتدایی سطح اول ملزم به گذراندن دوره سه – چهار ساله در کالج ها، معلمین دوره ابتدایی سطح دوم ملزم به گذراندن دوره چهار – پنج ساله در کالج ها و دریافت تخصص در دو موضوع درسی، و معلمین دوره متوسطه ملزم به گذراندن دوره تکمیلی چهار – پنج ساله در دانشگاه ها و دریافت تخصص در یک یا دو موضوع درسی می باشند.

اما نظام آموزشی مجارستان به دنبال امضای بیانیه بولونیا ( Bologna Declaration ) در سال ۱۹۹۹، در روند اصلاحات بنیادی جهت هماهنگی با نظام آموزش عالی کشورهای اروپایی قرار گرفت. از سال ۲۰۰۶ میلادی، جایگزین ساختن تدریجی نظام جدید چند بخشی به جای نظام سنتی شروع شد. تحولات در رشته های هنر، ادبیات و علوم انسانی، از سال ۲۰۰۷میلادی آغاز شد.

تحصیل در مجارستان

 

 سال تحصیلی شامل دو ترم است. هر ترم پانزده هفته به طول می انجامد. ترم پاییزه از سپتامبر تا ژانویه و ترم بهاره از فوریه تا ژوئن می باشد.

در نظام جدید آموزش عالی مجارستان، تحصیلات به شیوه کارشناسی ارشد پیوسته (چهار الی شش سال تحصیل در دانشگاه ها) همچنان در رشته های پزشکی، دامپزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، حقوق و معماری و یازده رشته علوم انسانی و هنر امکان پذیر است. در نظام آموزش مجارستان، معلمین دوره های پیش دبستانی و ابتدایی ملزم به داشتن مدرک کارشناسی و دبیران مقاطع بالاتر نیازمند داشتن مدرک کارشناسی ارشد می باشند.

از جمله تغییرات صورت گرفته در نظام آموزش عالی مجارستان، راه اندازی سیستم آموزش واحدی است؛ بدین ترتیب که هر ترم باید شامل سی واحد و هر واحد معادل سی ساعت کاری برای دانشجو (شامل ساعات ملاقات با اساتید و یادگیری فردی) باشد. همچنین در صورت تمایل دانشجو به تغییر رشته، دانشکده و یا دانشگاه، امکان انتقال واحدهای گذرانده شده وجود دارد.

دانشجویان خارجی داوطلب ورود به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مجارستان باید دارای دیپلم دوازده ساله (و یا در صورتی که مجموع دوران تحصیل در مقاطع ابتدایی و متوسطه یازده سال باشد، دیپلم یازده ساله) تایید شده توسط وزارت آموزش عالی مجارستان باشند. مؤسسات آموزش عالی مجارستان در راستای جذب دانشجویان خارجی، علاوه بر تلاش جهت همگون سازی مدارک تحصیلی خود با مدارک سایر کشورهای اروپایی، به طور مستمر شمار آن دسته از برنامه های آموزشی که به زبان خارجی (غیر مجاری) تدریس می شوند را افزایش می دهند.

دوره های تحصیلی در مجارستان

Bachelor: در نظام جدید، دوره کارشناسی شامل شش تا هشت ترم (صد و هشتاد الی دویست و چهل واحد) به علاوه یک ترم کارآموزی در رشته های دارای واحدهای عملی می باشد.

Master: در نظام جدید، دوره کارشناسی ارشد دو تا چهار ترم (شصت الی صد و بیست واحد) به طول می انجامد (به استثنای رشته تربیت معلم که پنج ترم و معادل صد و پنجاه واحد است).

Ph.D و DLA (Doctor of Liberal Arts): در نظام جدید، دوره دکترا شش ترم (صد و هشتاد واحد) بعد از مقطع کارشناسی ارشد به طول می انجامد.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشگاه های مجارستان

  • مدارکFoskolai Oklevel و Bachelor از دانشگاه های معتبر با حداقل سه سال تحصیل به شرط داشتن دیپلم دبیرستان یا پیش دانشگاهی، «کارشناسی» ارزشیابی می شود.
  • مدرکEgyetemi Oklevel با حداقل چهار سال تحصیل و مدرکDoctor universitatis از دانشگاه های معتبر با حداقل شش سال تحصیل به شرط داشتن دیپلم دبیرستان یا پیش دانشگاهی و مدارک Master با حداقل یک سال تحصیل به شرط داشتن مدرک کارشناسی معتبر، «کارشناسی ارشد» ارزشیابی می شود.
  • مدارکSzakiranyu Tovabbkepzesi Oklevel و مدرک Egyetemi Doktorra به همراه پایان نامه در صورت داشتن مدرک کارشناسی معتبر، به ماخذ «کارشناسی ارشد» ارزشیابی می گردد.
  • مدارکDoktor، Mester، Candidatus Scientiarum، Doctor Scientiarum، D. و DLA با حداقل سه سال تحصیل به شرط داشتن مدرک کارشناسی ارشد معتبر و با ارائه تز به ماخذ «دکترا»  ارزشیابی می شود.

   چرا تحصیل در مجارستان ؟

– تایید مدارک دانشگاههای مجارستان در ۲۵ کشور اروپایی

– ارائه کلیه رشته های علوم پزشکی به دانشجویان ایرانی و خارجی

– ارائه دوره پیش دانشگاهی موسوم به پرپاریتوری کورس در سال اول

– امکانات خوب آموزشی با کیفیت مناسب

– ارائه امکانات ورزشی و اینترنتی در حد مطلوب با پرداخت حق عضویت

– امکان تحصیل با شهریه مناسب و قابل تایید در کلیه کشورهای اروپایی

– هزینه پایین زندگی نسبت به سایر کشورهای اروپای غربی

– کافی بودن مدرک دیپلم متوسطه و پیش دانشگاهی برای ورود دانشجویان ایرانی

– قابلیت آموزش زبان انگلیسی در دانشگاهها و کالجها تحت نظارت وزارت

– ارائه کلیه رشته های مهم  به زبان انگلیسی به دانشجویان خارجی

– بیمه درمانی اجباری در طول مدت تحصیل و حمایت درمانی دانشجویان

– ارائه مدرک دکترای حرفه ای در پایان تحصیلات پزشکی و دندانپزشکی زیرا در بعضی از کشورها مانند هندوستان در پایان تحصیلات رشتــه پزشکی فوق لیسانس و دررشته دندانپزشکی مدرک لیسانس ارائه می گردد و دانشجویان بایستی دوره های تکمیلی در ایران بگذرانند

– ارائه بعضی از رشته های تحصیلی که امکان ورود برای دانشجویان ایرانی در سایر کشورها موجود نمیباشد مانند میکروالکترونیک و …

– امکان انتقال به ایران و دانشگاههای معتبر جهان با رعایت ضوابط و پس از گذراندن ۳۶ واحد در رشته های غیر پزشکی و ۷۲ واحد دررشته های علوم پزشکی

در واتساپ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای شروع مکالمه بر روی "مدیر فروش" کلیک کنید.
معمولاً در عرض  چند دقیقه پاسخ می دهیم